Uram programat

Sunt momente in care mi se pare ca uram asa cum am fost programati. Ca sentimentul nu mai trece in niciun fel prin cap, ci se duce direct in sange facandu-ne mainile sa tremure a agresivitate, spaima sau neputinta, dupa caracter.

Uram categorii intregi de oameni, recunoscand in noi linii de discurs deja stiute. Cuvinte care s-au aruncat de o parte si alta violent de mii de ori. Le spunem cu atata intensitate ca si cum ne-ar apartine. Si le-am fi inventat noi pe loc. Cuvinte menite sa loveasca. Si se duc direct la tinta. Rafinate de secole intreg de folosinta.

Cuvinte pe care le-au folosit si stra-strabunicii nostri pe care nu i-am cunoscut. Si ni s-au transmis prin certurile dintre parinti fiindca, vai, avem peretii atat de subtiri. Cuvinte adunate din discutiile ascultate la interminabilele cozi comuniste pentru portocale. Si din Aristofan care se juca cu zeii. Si din filmele hollywoodiene care se chinuie sa ne invete ca pana la urma ura dispare. Si din firele de nisip cu care faceam castele in timp ce ne intrebam de ce nu exista invatatoare care sa nu ne ceara sa spunem ce am invatat noi despre viata din Puiul.

Cuvinte pe care ne trezim fara sa ne dam seama ca le spunem si noi. Cu acceasi apasare. Cazand peste locuri cunoscute. Locuri in care si-au lasat oasele multi inaintea nostra. Locuri bantuite de mii fantome. Macinate de aceeasi ura.

Uneori am impresia ca nici nu mai trebuiesc spuse. Suntem atat de programati incat celalalt si le formeaza singur in cap. Si le poate spune acolo unde noi suntem mult prea obositi de situatie incat sa credem ca mai merita sa vorbim. Si afisam numai o gura stransa peste propriile spaime si ochi care nu mai indraznesc sa te priveasca. Pentru a nu citi acolo ceea ce au sadit secole intregi. Dar desigur nu ai cum sa nu stii si sa iti refaci singur tabloul intreg.

Ne uram programat unii pe altii. Si nici tacerea nu poate sa ne mai salveze de asta.

Si pentru ca altii spun mai bine decat mine link.

2 responses to “Uram programat

  1. dasiprimeste

    Dana, la mine inseamna ca e ceva scurtcircuitat. Eu iubesc programat. Iubesc cu aceleasi cuvinte, acolo unde si-au lasat oamenii primordiali oasele. Iubesc de-mi sar capacele. Am supapa stricata.

  2. hm… mi se pare ca iubirea poate lua mii de forme. e mai putin programata. ura este insa cam la fel

Lasă un răspuns

